dag 3 - kettingen maken en Bingo - Reisverslag uit Trogir, Kroatië van vriendenvantrogir - WaarBenJij.nu dag 3 - kettingen maken en Bingo - Reisverslag uit Trogir, Kroatië van vriendenvantrogir - WaarBenJij.nu

dag 3 - kettingen maken en Bingo

Door: Anne

16 Augustus 2014 | Kroatië, Trogir

Deze vrijdag was het Maria Tenhemelopneming in Kroatie. Tot ons geluk waren er een aantal mensen niet in het tehuis en dat betekent dat zij of in de kerk zaten of door familie waren opgehaald. Beide geven aan dat er aan hen gedacht wordt. Wij leerden daardoor vandaag eens andere bewoners kennen dan de enthousiastelingen die ons altijd opwachten.

Dit was de eerste dag in het tehuis waarop de activiteiten echt goed verliepen. In plaats van het knutselhok achteraan de tuin hebben we de activiteiten verplaatst naar de woonkamer. We hadden ons aan een tafel geinstalleerd en direct kwamen er allerlei mensen op ons af. Het waren dit keer andere mensen dan we de afgelopen dagen hebben gezien. We hebben met houten kralen kettingen en armbanden gemaakt. Romy en Lora zijn armbanden gaan maken bij de bedlegerigen. Wat een goede activiteit was dat! De mensen voelen de aanwezigheid en ze krijgen na afloop iets dat speciaal voor hen is gemaakt. Het beeld van de zwaarmoedige afstandelijke en beperkte mensen verdwijnt daarmee helemaal naar de achtergrond en voel je je zelf ook op je gemak bij hen. Mireille liep met nagellak over de binnenplaats en werd steeds vaker aangesproken.

Toen de kettingen gemaakt waren en er bijna geen kralen meer over waren, werd de Bingo uit de kast gepakt. Het spel heeft een Nederlandse beschrijving en is dus waarschijnlijk door Wij Helpen Daar meegenomen. Het woord ' Bingo' is echt een trigger bij de bewoners. Nermina zocht de mensen bij elkaar en Romy en Lora maakten voor iedereen prijsjes. Iedereen had wel een bewoner onder zijn of haar hoede om de getallen aan te wijzen of op te schrijven zodat deze konden worden doorgekruist. Achteraf allemaal trotse gezichten met kettingen, gelakte nagels en prijsjes van de Bingo.

's Avonds hebben we het weekend ingeluid met cocktails. Dit weekend hebben we voor onszelf en gaan we verschillende uitstapjes in de buurt doen. Waarschijnlijk komt er aan het eind van het weekend een nieuwe blog.

• 16 Augustus 2014 - 20:25

Corrina:

Prachtig!. Zo te lezen vinden het de mensen daar ook geweldig dat jullie dit met hen doen. Goed bezig! Geniet van jullie cocktails en ga zo door.

• 17 Augustus 2014 - 13:09

Winnie:

Mooi om te lezen dat een aantal bewoners een thuisfront (familie , enz) heeft dat hen aandacht geeft. Grappig ook dat de afwezigheid van een aantal, ruimte schept voor degenen die eerst wat op afstand bleven. Ik geniet van de blogs en zou willen dat ik in de buurt was..... Hopelijk hebben jullie een gezellig weekend genoten!

• 17 Augustus 2014 - 23:00

Han:

Zo te lezen doen jullie heel goed werk.
    We zijn benieuwd naar het vervolg!