dag 2 - zwemmen en knutselen - Reisverslag uit Trogir, Kroatië van vriendenvantrogir - WaarBenJij.nu dag 2 - zwemmen en knutselen - Reisverslag uit Trogir, Kroatië van vriendenvantrogir - WaarBenJij.nu

dag 2 - zwemmen en knutselen

Door: Anne

14 Augustus 2014 | Kroatië, Trogir

Dom Staraca is een tehuis direct naast ons appartement met een grote tuin met een hek. Als iemand langsloopt wordt er gebedeld om sigaretten of geld. Volgens Romy deed het tehuis van de buitenkant nogal denken aan die uit horrorfilms. De hekken geven heel sterk het gevoel van opsluiting of een gevangenis. Zoals al bleek uit eerdere verhalen is de sfeer heel anders als je binnen bent: sommige bewoners zijn laaiend enthousiast en vinden de aandacht en activiteiten heerlijk. Hun dagbesteding bestaat vaaak uit roken en het regelen van sigaretten of in het geval van de doofstomme vrouw: het knopen van armbandjes. Als deze vrouw haar zak met wol kwijt is, komt ze hard aanlopen om te voorkomen dat ze de rest van de dag geen wol heeft.

Verzorgers zijn altijd in de weer met medicijnen of brood, maar we hebben maar ongeveer vier verzorgers per dag gezien voor 300 bewoners. Zij dragen zorg voor de eerste levensbehoeften en voor aandacht is meestal geen tijd, vandaar het enthousiasme over het zwemmen. Een van de bewoners beweerde dat ze voor het laatst het jaar ervoor met Wij Helpen Daar zijn gaan zwemmen, maar of dat zo is, is maar de vraag.

Nermina heeft vandaag een tochtje door het tehuis gemaakt en kwam er achter dat er vier Bosniers in het tehuis zitten. Het feit dat Nermina de taal spreekt zorgt voor veel aanspraak, maar de Bosnische Pedro is direct verliefd. Sommige zijn per toeval in Kroatie gekomen voor de oorlog begon en konden niet meer terug. Een ander is met een Kroatische getrouwd.

Een deel van de bewoners hebben we meegenomen naar het strand en een deel heeft kaarten gemaakt.Sommige zwemmers dragen een hippe kleurige bikini, maar in het tehuis zelf zien we de meeste mensen in dezelfde kleren lopen als gisteren ondanks de warmte. Zelf lijken ze er niet zo mee te zitten, want elke dag wordt je hartelijk begroet en krijg je natte zoenen van Pedro. Als Arzu druk aangesproken wordt in het Kroatisch, maakt Maria een beweging voor haar hoofd: let maar niet op haar, die is niet helemaal helder.

Tijdens het zwemmen vraagt een vrouw: Mirella (de nieuwe naam voor Mireille), you are sexy. Do you have boy? Are you making love? De vrouw zet bij het zonnen haar hoed en zonnebril op, like an americain lady.Dat hoedjes populair zijn ondervindt Anne op weg naar het strand. Haar hoedje wordt in het tehuis van haar hoofd gepakt en de vrouw zet het op een lopen. Ze brengt na een reprimande van de verzorger bedremmeld de hoed terug. Binnen het tehuis spreken de bewoners ook vaak elkaar aan op 'wangedrag'. Als Pia er met Mireille vandoor wil, wordt de door sleutelbewaarder Pedro ferm toegesproken en op haar beurt schiet Pia uit haar slof als een andere bewoner een nagellakje in haar zak stopt.

Aan de buitenkant kan het tehuis een beklemmende indruk geven en echte veranderingen kun je er niet doen, maar de lol die bewoners met zichzelf, elkaar en met ons kunnen hebben is verhelderend: de zielige - bijna apatische - mensen bij het hek zijn veranderd in aanhankelijke enthousiaste zwemmers of knutselaars, die heel hoed weten hoe ze een ijsje of sigaretten moeten krijgen.

• 15 Augustus 2014 - 01:06

Karen:

Boeiend jullie eerste ervaringen - verheug me op de volgende blogs....Groet uit nat Nederland

• 15 Augustus 2014 - 09:07

Winnie:

Mooie sfeerimpressie! Hoe oud zijn de bewoners gemiddeld en krijgen ze wel eens bezoek (familie?).

• 15 Augustus 2014 - 23:15

Minte:

Wat leuk al zo snel een paar reisverslagen! Ik ben benieuwd naar alle verhalen. Veel succes en plezier gewenst en tot snel An!

• 17 Augustus 2014 - 21:40

Anne:

@Winnie: de bewoners zijn niet zo oud als in Nederland in een bejaardentehuis. Er zijn vrij veel mensen van rond de 50 (!)/ 60 jaar, maar er zijn veel verschillen en de mensen zien er iets anders uit dan bij ons, waardoor het moeilijker is om dat in te schatten.