tussenweekend: Split en vispicknick - Reisverslag uit Split, Kroatië van vriendenvantrogir - WaarBenJij.nu tussenweekend: Split en vispicknick - Reisverslag uit Split, Kroatië van vriendenvantrogir - WaarBenJij.nu

tussenweekend: Split en vispicknick

Door: Anne

17 Augustus 2014 | Kroatië, Split

Het is weekend en dat betekent vrije tijd! Nermina heeft in Nederland al uitgezocht welke uitstapjes we kunnen doen. Na een hoop discussie wordt er gekozen voor een bezoek aan Split en een deel van de groep neemt een vispicknick in de Blue Lagoon.

We nemen zatermiddag de boot naar Split. Nermina, Lora, Max en Anne bezoeken de resten van de kelders van een paleis dat voor de jaartelling is begonnen en tot in de Middeleeuwen in gebruik is geweest. We splitsen de groep en ieder gaat zijn eigen weg. Asli leeft op bij kleine dingen die ze herkent van thuis: een groep Hare Krisna's loopt voorbij en een Bosnische bruiloft wordt met veel getoeter bekend gemaakt. Waar je thuis vaak niet bij stil staat of je je misschien aan ergert, is hier vertederend. Ook de draaimolen gemaakt van rieten manden maakt indruk op Asli.

Als we verzamelen voor het eten, lopen we voor de zekerheid nog 'even' naar de bushalte naarTrogir. Die blijkt aan de andere kant van de stad te zitten. Ons plan van eten en stappen valt in duigen, maar de pizza in een klein restaurantje waar de locals eten maakt veel goed.

Zondagochtend vertrekken Arzu, Asli, Nermina en Anne vertrekken om 9.00 uur met de boot, terwijl de rest nog in diepe slaap verzonken is. De boot raakt steeds voller en de zon laat zich nog weinig zien, maar de ongeloofelijke blauwe zee bij het eiland waar we lunchen (Krknjasi) maakt de beloften helemaal waar. Als sardientjes bakken de vier dames op het strand en met effect: Nermina's bikini staat in haar rug en Anne's bikini aan de voorkant. We lunchen met verse makreel en kip en vertrekken naar de volgende stop in Maslinica. Het is tijd voor iets verwennerij: frappe, ijskoffie en de chocoladevariant. Helemaal ontspannen keren we terug om de dag af te sluiten op het strand en traditionele Burek.

Morgen begint een nieuwe week en zitten we alweer halverwege het project. Ongelofelijk dat we over een week alweer thuis zijn.Met frisse moed beginnen we aan de nieuwe uitdagingen (het personeel) en nieuwe activiteiten met de bewoners.